Kontrowersyjna linia tramwajowa "Fordon"

  • 2012-03-08, Aktualizacja: 2012-03-08 07:59
Tramwaj na r. Toruńskim

outside (© Sebastian Szmyt)

Mimo, że już od jakiegoś czasu nie mieszkam w Fordonie, to podczas lektury Gazety Pomorskiej, nie sposób było nie zainteresować się informacją na temat linii tramwajowej do tej największej dzielnicy miasta.

Czytaj też:
» Rozkład jazdy ZDMiKP: tramwaje, autobusy

Informowano o tym, co kiedyś było bodaj jedynie mrzonką. Czyli o tym, jak będzie wyglądać komunikacja miejska, gdy tramwaj już będzie funkcjonował.

Czasem ciężko w to uwierzyć, że w ogóle kiedyś linie do Fordonu wybudują – może dopiero pod koniec tego roku (jak wszystko dobrze pójdzie) uda się wbić pierwszą łopatę.



Piszę "może", bo przecież wiadomo jak wyglądają przetargi w Polsce. Za przykład niech posłuży fakt, że kolej ledwo wykorzystuje 1% środków, do jakich może mieć dostęp (źródło – Interia.pl).

A o realizacji przetargów może trochę świadczyć sytuacja w Bydgoszczy. Tak było w przypadku, kiedy Mobilis na szybko odkupował od MZK tabor, bo nikt nie przewidział, że MZK odwoła się od wyniku przetargu na obsługę linii 69.

Tak też było przy remoncie ul. Wyszyńskiego, i wielu innych, kiedy to „chwilę” po remoncie, trzeba było naprawiać i poprawiać drogę od nowa.

Dość jednak o tym. Zachowajmy choć trochę optymizmu i przyjmijmy, że jeszcze w tym roku budowa linii się zacznie.

Co zaoferuje nam ZDMiKP w roku 2015, jeżeli chodzi o komunikację z Fordonem? Wtedy linia ma być oddana do użytku,

4, słownie – cztery!, linie autobusowe. 69 o mniejszej częstotliwości kursowania, 81 kursujące zapewne po całym Fordonie w kilku wariantach, 65 i 74 – ale to tylko dlatego, że linia ta jeździ ulicą Witebską.

Przypomnę jedynie, że na chwilę obecną dojazd do Fordonu ułatwia nam 8 linii autobusowych. W zamian za te zlikwidowane będziemy mieli 2 linie tramwajowe: 7 na Kapuściska i 3 do Dworca PKP.

Tak więc każdy, kto dojeżdża z Dworca PKP do Fordonu, chcąc nie chcąc, zmuszony będzie tłoczyć się w tramwaju jadącym przez centrum miasta. Trasę będzie pokonywał zapewne w około godzinę.



I nie będzie miał za dużej alternatywy – linie 93 i 94 zostaną połączone i skończą trasę na Węźle Wschodnim. Dalej i tak będzie się tłoczył (linia 69 będzie miała ograniczoną częstotliwość kursowania).
Czy jest to więc uczciwa oferta? Czy można te zmiany uznać za rekompensujące „straty”, wywołane likwidacją kilku linii i przetasowaniami na pozostałych? Nie wydaje mi się.

Bo czyż linie 93 i 94, prócz łączenia Fordonu z Dworcem Głównym, nie łączą także części os. Leśnego i os. Bartodzieje z Fordonem? Czy linie te nie łączą także rozrzuconych po mieście budynków bydgoskich uczelni wyższych?

Czy linia 69 dowozi jedynie ludzi na Wyścigową, aby mogli się przesiąść na tramwaj, czy może łączy Fordon z Błoniem? I czy linią nr 7 jeździ tak wiele ludzi? Z doświadczenia wiem, że wcale nie tak dużo. Inaczej już dawno na linii tej pojawiałyby się zestawy dwuwagonowe. Tak jednak nie jest.

Może więc warto byłoby pokombinować inaczej?


Linię 72, zamiast likwidować, przekierować na Kapuściska. Linię 70 do Portu Lotniczego? Linię 7 puścić z Kapuścisk do Dworca PKP. 3 zostawić na obecnej trasie. 1 przedłużyć do Fordonu, na obecnej trasie. No i zachować linie przyspieszone w obecnym kształcie?

Przecież nie pokrywają się one w ogóle z siecią tramwajową. Nie odbierałyby więc one pasażerów tramwajowi. Prędzej robi to linia 67.

Uważam, że ZDMiKP bardziej powinien się przyłożyć do tego projektu. A przede wszystkim przeprowadzić rzetelne konsultacje społeczne i wysondować, czy rzeczywiście jego obecne plany, nie sprawią czasem ogromnych kłopotów mieszkańcom Bydgoszczy. W końcu pomysł z węzłem przy ul. Garbary, też nie jest zbyt trafionym...




Zobacz też:

MMeeting 5.0

Nieruchomości bliżej ciebie

Tłusty czwartek w Bydgoszczy

MCK już działa
Dołącz do MMBydgoszcz.pl i napisz artykuł! Poinformuj nas, co się dzieje w mieście. Pochwal się swoimi zdjęciami, komentuj wpisy i załóż własnego bloga!
» dodaj artykuł
» dodaj zdjęcia
» dodaj wydarzenie
» dodaj wpis do bloga


Komentarze (23)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Media Regionalne Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

blog (gość)

Dziennikarz na drzewo. Stek dziennikarskich frustracji i bzdur

kow (gość)

jak zwykle bez głowy!. no trasa nie jest rewelacyjna, omija w Fordonie praktycznie wszystko po drodze.Tamwaj jedzie terenami po za osiedlami. Co to za komunikacja, jak trzeba dojść do tramwaju około 10-15 minut. A małe dzieci, strarzy ludzie i chorzy? Trasa zaplanowana przed rozbudową Fordonu i dziś normalnie jest niespójna i nielogiczna komunikacyjnie

Gość (gość)

Garaż jest ważniejszy. Przypuszczam, że Jackowi najbardziej o garaż tu chodzi ;)

Pokaż wszystkie (23)

Przeczytaj także

Najczęściej czytane

Witryna korzysta z plików cookies oraz informacji zapisywanych i odczytywanych z localStorage, aby dopasować interesujące treści oraz reklamy. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki, w szczególności w zakresie cookies, oznacza, że pliki będą umieszczane na urządzeniu końcowym. Możesz zmienić ustawienia przechowywania i dostępu do cookies i localStorage używając ustawień przeglądarki lub używanego urządzenia. Szczegóły w Polityce Prywatności.

Zamknij