*
Dodane 2012-03-08 07.59 , komentarzy 23

Kontrowersyjna linia tramwajowa "Fordon"

Mimo, że już od jakiegoś czasu nie mieszkam w Fordonie, to podczas lektury Gazety Pomorskiej, nie sposób było nie zainteresować się informacją na temat linii tramwajowej do tej największej dzielnicy miasta.

outside

Tramwaj na r. Toruńskim

Autor: Sebastian Szmyt

Czytaj też:
» Rozkład jazdy ZDMiKP: tramwaje, autobusy

Informowano o tym, co kiedyś było bodaj jedynie mrzonką. Czyli o tym, jak będzie wyglądać komunikacja miejska, gdy tramwaj już będzie funkcjonował.

Czasem ciężko w to uwierzyć, że w ogóle kiedyś linie do Fordonu wybudują – może dopiero pod koniec tego roku (jak wszystko dobrze pójdzie) uda się wbić pierwszą łopatę.



Piszę "może", bo przecież wiadomo jak wyglądają przetargi w Polsce. Za przykład niech posłuży fakt, że kolej ledwo wykorzystuje 1% środków, do jakich może mieć dostęp (źródło – Interia.pl).

A o realizacji przetargów może trochę świadczyć sytuacja w Bydgoszczy. Tak było w przypadku, kiedy Mobilis na szybko odkupował od MZK tabor, bo nikt nie przewidział, że MZK odwoła się od wyniku przetargu na obsługę linii 69.

Tak też było przy remoncie ul. Wyszyńskiego, i wielu innych, kiedy to „chwilę” po remoncie, trzeba było naprawiać i poprawiać drogę od nowa.

Dość jednak o tym. Zachowajmy choć trochę optymizmu i przyjmijmy, że jeszcze w tym roku budowa linii się zacznie.

Co zaoferuje nam ZDMiKP w roku 2015, jeżeli chodzi o komunikację z Fordonem? Wtedy linia ma być oddana do użytku,

4, słownie – cztery!, linie autobusowe. 69 o mniejszej częstotliwości kursowania, 81 kursujące zapewne po całym Fordonie w kilku wariantach, 65 i 74 – ale to tylko dlatego, że linia ta jeździ ulicą Witebską.

Przypomnę jedynie, że na chwilę obecną dojazd do Fordonu ułatwia nam 8 linii autobusowych. W zamian za te zlikwidowane będziemy mieli 2 linie tramwajowe: 7 na Kapuściska i 3 do Dworca PKP.

Tak więc każdy, kto dojeżdża z Dworca PKP do Fordonu, chcąc nie chcąc, zmuszony będzie tłoczyć się w tramwaju jadącym przez centrum miasta. Trasę będzie pokonywał zapewne w około godzinę.



I nie będzie miał za dużej alternatywy – linie 93 i 94 zostaną połączone i skończą trasę na Węźle Wschodnim. Dalej i tak będzie się tłoczył (linia 69 będzie miała ograniczoną częstotliwość kursowania).
Czy jest to więc uczciwa oferta? Czy można te zmiany uznać za rekompensujące „straty”, wywołane likwidacją kilku linii i przetasowaniami na pozostałych? Nie wydaje mi się.

Bo czyż linie 93 i 94, prócz łączenia Fordonu z Dworcem Głównym, nie łączą także części os. Leśnego i os. Bartodzieje z Fordonem? Czy linie te nie łączą także rozrzuconych po mieście budynków bydgoskich uczelni wyższych?

Czy linia 69 dowozi jedynie ludzi na Wyścigową, aby mogli się przesiąść na tramwaj, czy może łączy Fordon z Błoniem? I czy linią nr 7 jeździ tak wiele ludzi? Z doświadczenia wiem, że wcale nie tak dużo. Inaczej już dawno na linii tej pojawiałyby się zestawy dwuwagonowe. Tak jednak nie jest.

Może więc warto byłoby pokombinować inaczej?


Linię 72, zamiast likwidować, przekierować na Kapuściska. Linię 70 do Portu Lotniczego? Linię 7 puścić z Kapuścisk do Dworca PKP. 3 zostawić na obecnej trasie. 1 przedłużyć do Fordonu, na obecnej trasie. No i zachować linie przyspieszone w obecnym kształcie?

Przecież nie pokrywają się one w ogóle z siecią tramwajową. Nie odbierałyby więc one pasażerów tramwajowi. Prędzej robi to linia 67.

Uważam, że ZDMiKP bardziej powinien się przyłożyć do tego projektu. A przede wszystkim przeprowadzić rzetelne konsultacje społeczne i wysondować, czy rzeczywiście jego obecne plany, nie sprawią czasem ogromnych kłopotów mieszkańcom Bydgoszczy. W końcu pomysł z węzłem przy ul. Garbary, też nie jest zbyt trafionym...




Zobacz też:

MMeeting 5.0

Nieruchomości bliżej ciebie

Tłusty czwartek w Bydgoszczy

MCK już działa
Dołącz do MMBydgoszcz.pl i napisz artykuł! Poinformuj nas, co się dzieje w mieście. Pochwal się swoimi zdjęciami, komentuj wpisy i załóż własnego bloga!
» dodaj artykuł
» dodaj zdjęcia
» dodaj wydarzenie
» dodaj wpis do bloga


10

Miejsce
w rankingu
Daniel Kaszubowski

Były emigrant. Bydgoszczanin z pochodzenia i stanu umysłu. Raczej młody i zaangażowany. "Upierdliwy i marudny". Z wykształcenia Technik Ekonomista. Zapraszam na moją stronę: https://www.facebook.com/DanielKaszubowskiBydgoszcz

Autor ostatnio dodał:

Komentarze

PAWEŁ M. PAWEŁ M.
.... 2012-03-08 09.25

te urzędasy to chyba kompletnie się nudzą, jeszcze nic nie ma zrobione a już linie likwidują:) swoją drogą to podróż będzie trwała dłużej niż godzinę, na Wyścigowej ma być przesiadka, a to zajmie dobre 20 minut. Mnie ciekawi jak rozwiążą sprawę niepełnosprawnych i matek z wózkami, bo na wizualizacji stacji przesiadkowej tyyyylko schody!!! Pewnie starym zwyczajem wybudują a potem pomyślą.

mieszkaniec Gość
~mieszkaniec
Daniel: 2012-03-08 09.47

Widać, że masz niewielkie pojęcie o komunikacji...

A i nie godzinę tylko 41-44 minut (Fordon - r.Jagiellonów), a to już znaczna różnica

@PAW - a czy oni coś likwidują? Zapowiadają co będą zmieniać za 3 lata! Czy to tak źle? Może lepiej niech informują o zmianach na 2 tygodnie przed? Żeby połowa wielce się zdziwła, bo nic nie wiedziała?

Nie jestem fanem ZDMiKP, ale to ciągłe najeżdżanie jest głupie.

Daniel Kaszubowski Daniel Kaszubowski
@ 2012-03-08 10.11

PAW - Nie likwidują, tylko prezentują plan. Likwidacji linie ulegną dopiero po otwarciu linii tramwajowej. Do tego czasu może się jeszcze coś zmienić.

I nie ma być przesiadek na Wyścigowej - tramwaje będą jechać jednym ciągiem do Fordonu. Dopiero tam może być przesiadka na autobus 81 rozwożący ludzi po Fordonie.

Mieszkaniec - chętnie się czegoś nauczę, skoro jesteś specjalistą w temacie.

Wg mnie podróż z Dworca bd trwać godzinę. Obecnie około 40 minut jedzie się z Fordonu na r. Jagiellonów. Po przedłużeniu trasa będzie znacznie dłuższa. Pamiętaj też, ze tramwaj będzie jechał przez środek dzielnicy, więc będzie trzeba też na jego przystanek dotrzeć. 81 będzie się wił różnymi uliczkami, więc to też trochę czasu zajmie. Nie uważam także, aby po przedłużeniu linii nagle zmniejszyło się zainteresowanie linią nr 3.

I nie najeżdżam na ZDMiKP, a jedynie wyrażam swoje uwagi co do projektu.

zoja Gość
~zoja
@PAW 2012-03-08 10.29

Jesteś wyjątkowy malkontent. Nie ma chyba tematu na MM-ce, do którego byś się nie przyczepił. Wiecznie masz uwagi i krytykujesz, co popadnie i stale marudzisz. To już staje się nie tylko denerwujące, ale i nudne.
Popatrz, słoneczko świeci, wiosna się zbliża... Ale i pewnie to, Cię wkurza.

PAWEŁ M. PAWEŁ M.
... 2012-03-08 10.33

a ja uważam, że urzędasy winny się zajmować sprawami pilnymi a nie gdybać co będzie za 5 lat!!! Na przykład kilka dni temu, ogłoszono raport MZ, gdzie BYDGOSKIE wraz ze Śląskiem zajmuje pierwsze miejsce w liczbie zachorowań i zgonów na choroby RAKA! Dodatkowa informacja, że ten trend będzie rosnący w tych rejonach!! To może tym urzędasy się zajmą. Pokombinują dlaczego? Może pomyślą o profilaktyce!

PAWEŁ M. PAWEŁ M.
zoja:) 2012-03-08 10.39

zamień się ze mną na miesiąc i gwarantuje Tobie, że zniknie uśmiech z twojej twarzy, a o słoneczku zapomnisz! Za dużo się naoglądałaś telewizji tzw. publicznej gdzie pokazują niepełnosprawnych szczęśliwych, pogodzonych z losem, otoczonych gromadą przyjaciół a urzędasy to tylko latają i robią im udogodnienia!

adam Gość
~adam
do PAW 2012-03-08 11.39

ale chyba jako nie pełnosprawny możesz sam sobie umilić życie i nie użalać sie nad sob jest wiele alternatyw np możesz się zapisać na sekcje kosza , rugby w inter corze przy polski związku niewidomych gwarantuje ci że spędzisz miło zcas i zapomnisz o chorobie

mireczka Gość
~mireczka
do Kaszubowki 2012-03-08 11.41

Kaszubowski twój kolejny artykuł jest do bani [po choinkę wypisujesz te brednie nie chce sioe tego czytać !!!!!!

Daniel Kaszubowski Daniel Kaszubowski
@mireczka 2012-03-08 13.30

Brednie bo?

krajan krajan
re 2012-03-08 14.26

Brednie bo:

"Trasę będzie pokonywał zapewne w około godzinę."
"Nie wydaje mi się."

- domysły i dyrdymały.

"Czy linie te nie łączą także rozrzuconych po mieście budynków bydgoskich uczelni wyższych?"

- i tak wszystkich budynków nie łączą.

Jeżeli masz ciekawe pomysły dołącz do stowarzyszenia na rzecz rozwoju komunikacji miejskiej, a nie siejesz ferment na mmbydgoszcz

niggi Gość
~niggi
a z Łęgnowa? 2012-03-08 15.04

teraz lecę sobie Sporną i wsiadam w 70, a po zmianach? Będę czekać na okrojony 69 i gdzieś na trasie wskakiwać w tramwaj, skoro muszę dojechać na Andersa? Bo chyba tramwaje nie pojadą wiaduktami...I rozumiem, że tramwaje z Fordonu będą jeździły co 2-3 minuty, żeby mieć jakikolwiek komfort jazdy, a nie dusić się jak sardynki w puszce...

Łukasz Jędrzejczak Łukasz Jędrzejczak
Pytanie, czy zmiany w kursowaniu autobusów... 2012-03-08 15.32

... wejdą na pewno w życie w takim kształcie, jak to przedstawia autor. Z doświadczenia zauważam, że ZDMiKP dość często zmienia swoje plany, co do zasad działania komunikacji miejskiej.

kz Gość
~kz
a z Łęgnowa. 2012-03-08 16.22

@niggi

A po zmianach pójdziesz kawałek dalej i wsiądziesz w tramwaj na estakadzie. I tak, tramwaje będą jeździły co 2-3 minuty.

A artykule jako takim nie wypowiem się, bo sprostowanie błędów zajęłoby tyle samo miejsca ile tekst pierwotny.

Daniel Kaszubowski Daniel Kaszubowski
@Łukasz Jędrzejczak 2012-03-08 16.27

Zapewne nie. ZDMiKP jeszcze jakiś czas temu w ogóle chciał zlikwidować wszystkie linie kursujące po Fordonie, za wyjątkiem 81. 69 i 65 miały kursować tak jak dawno temu, do Wyścigowej. Teraz mamy taką wersję. Mam nadzieję, że odbędą się stosowne konsultacje i przeprowadzi się odpowiednie analizy, które odpowiednio dostosują komunikację miejską do potrzeb mieszkańców.

Daniel Kaszubowski Daniel Kaszubowski
@ 2012-03-08 16.30

Sam tekst jest oparty na artykule z Pomorskiej: http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120307/BYDGOSZCZ01/120309677

Uzupełniłem go jedynie o doświadczenia własne i swoje propozycje. A działanie w różnych organizacjach, wbrew pozorom, wcale w niczym nie pomaga.

Lancer Gość
~Lancer
B Z D U R Y 2012-03-08 18.17

Ale głupoty ktoś wymyślił! Przecież to nie ma najmniejszego sensu.

Proponowany układ linii po wybudowaniu tramwaju jest moim zdaniem dobry.
Przyczepiłbym się jedynie do tego 74 i 74bis. Trochę to dziwne. Mamy już litery przy wariantach a teraz wracamy do bisów. Masakra. Powinny to być dwie różne linie.

Co do problemów z dojazdem do centrum to prócz 3 do dworca i 7 na Kapy, proponowałbym jeszcze 1 do Lasu. Kursować by mogła w dni powszednie od 8 do 20, a latem dodatkowo w weekendy. No ale jak wiadomo mamy problemy taborowe i budżetowe...

PT Gość
~PT
Koncepcje 2012-03-08 18.37

Z innych źródeł
Północ Fordonu ma zabezpieczać cały czas linia numer 69. Środek Fordonu ma zabezpieczać za linie 70 linia numer 3 z ominięciem ulicy Piłsudskiego i pętli Nad Wisłą. Południe Fordonu ma zabezpieczać cały czas linia numer 65 z wydłużeniem jej z Fordon Styki przez Swobodną do Nad Wisłą. Linie 67 chyba bez zmian na Przemysłową chodź słyszy się że ma ona kursować przez ulicę Fordońską na Witebską by wzmocnić dojazd na Cmentarz na ulicę Wiślaną czyli niby stara linia 57 tylko pytanie co wówczas pojedzie na Przemysłową może skrócona do Wyścigowej linia 93 lub 94 a może powrócimy do linii 59 BIS Wyścigowa - Przemysłowa. Linia 74 przez Witebską tylko na osiedle Bajka. Dodatkowo po Fordonie ma kursować linia 81. (Do autora czy oby na pewno linia 93 ma kończyć trasę na Wyścigowej mi obiło się o uszy że ma jechać nadal na Tatrzańskie). Rzecz jasna częstotliwość kursów zostanie okrojona.

Jacek Gość
~Jacek
Nie chcę tramwaju! 2012-03-08 18.46

Nie chcę tramwaju z przynajmniej 4 powodów:
- nie wierzę, że to poprawi ludziom komunikację. Raczej utrudni przez wydłużenie czasu podróży. Na pewno nie rozładuje korków.
- nie chcę tramwaju (konkretnie. hałasu) pod moim oknem
- nie chcę obniżenia wartości mojej działki
- trasa planowana przebiega przez mój garaż..
Alternatywa. Przyszłość to dążenie do wygody podróżowania -samochodów będzie coraz więcej, mimo wzrostu ceny paliwa, stąd konieczna jest dodatkowa porządna droga, najlepiej szybkiego ruchu. Takie jest moje zdanie.

PT Gość
~PT
Do Jacek 2012-03-08 19.00

Do Jacek - Jeżeli chodzi o pierwszy powód to tu uważam że tramwaj poprawi ludziom komunikację. Nie dlatego że będzie szybciej ale dlatego że linia będzie przebiegała przez środek Fordonu. Nie muszę się na autobus przesiadać bo jestem w Fordonie i na ulicę Powalisza lub Sielską mogę pieszo iść. Na Wyścigowej muszę się przesiąść bo na w/w ulice z Wyścigowej pieszo jest za daleko. Chodzi o to że wsiadam w jeden tramwaj i nie muszę się przesiadać.

Lancer Gość
~Lancer
do Jacka: 2012-03-08 20.16

zwykle jest tak, że tramwaj podnosi wartość działki i prestiż osiedla...

Gość Gość
~Gość
Garaż jest ważniejszy 2012-03-09 09.41

Przypuszczam, że Jackowi najbardziej o garaż tu chodzi ;)

kow Gość
~kow
jak zwykle bez głowy! 2012-03-11 06.21

no trasa nie jest rewelacyjna, omija w Fordonie praktycznie wszystko po drodze.Tamwaj jedzie terenami po za osiedlami. Co to za komunikacja, jak trzeba dojść do tramwaju około 10-15 minut. A małe dzieci, strarzy ludzie i chorzy? Trasa zaplanowana przed rozbudową Fordonu i dziś normalnie jest niespójna i nielogiczna komunikacyjnie

blog Gość
~blog
Dziennikarz na drzewo 2012-04-20 22.12

Stek dziennikarskich frustracji i bzdur

Dodaj swój komentarz: